Logopedie

Onderstaande deelgebieden worden benaderd vanuit de logopedische specialisatie, kennis en ervaring. Ook deels ondersteund door technieken vanuit adem en ontspanning, hypnotherapie, coaching en krachtig anders leren. Er wordt gekeken naar de hulpvraag, de oorzaak, de invloed op het sociaal functioneren, het gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Veelal blijkt dat een logopedische klacht een bredere oorzaak heeft en vanuit meerdere invalshoeken benaderd mag worden voor een lang, blijvend en zoveel mogelijk effectief resultaat. 


De aandacht ligt voornamelijk op de communicatieve

zelfredzaamheid en het zelfregulerend vermogen.

Middels directe- en indirecte coaching altijd in

samenwerking met de ouder(s), verzorger(s) en/of

opvoeder(s), maar ook indien gewenst met leerkrachten,

opvang- of peuterleiders, consultatie bureau artsen

of andere specialisten wordt gewerkt aan een

passende oplossing voor het algemeen dagelijks

functioneren. Hierdoor wordt de belangrijke omgeving

betrokken aan het oplossen van de klacht &

de hulpvraag.


Logopedische gebieden zijn

  • adem
  • ontspanning
  • spraak
  • taal
  • stem
  • stotteren
  • afwijkende mondgewoonten
  • automatiseren
  • lezen en schrijven

"Zwijgen' betekent niet 'niets te zeggen hebben',

Net zomin als 'spreken' hetzelfde is als 'kletsen"